Hlavný koordinátor prevencie proti drogám je Mgr. Cukerová Katarína. O akciách, poriadaných školou, budete informovaní na hlavnej stránke nášho webu v novinkách.
PREVENCIA ZÁVISLOSTÍ
Hlavným cieľom prevencie rizikového správania, resp. sociálno-patologických javov (ďalej len prevencie) v školskom prostredí je dosiahnuť, aby mal mladý človek na úrovni primeranej svojmu veku vedomé úsilie uprednostňovať zodpovedné, t.j. nie rizikové správanie a zdravie neohrozujúci spôsob života.
Podstatou prevencie v školskom prostredí je tak pôsobiť na deti a žiakov, aby získali základné predpoklady pre:
- veku primeranú odolnosť voči stresu a negatívnym zážitkom
- schopnosť robiť samostatné, resp. správne rozhodnutia
- schopnosť konštruktívne riešiť problémy, prípadne si vyhľadať pomoc pri ich riešení
- vyhranený negatívny vzťah, resp. postoj k užívaniu návykových látok a prejavom agresívneho správania
- uplatňovanie adekvátnych sociálno-psychologických (komunikačných) zručností
Pri práci a koncipovaní plánu na tento školský rok sa zohľadňujú tieto základné dokumenty:
- Pedagogicko-organizačné pokyny na šk.r.2019/2020
- Národný program boja proti drogám
- Východiská k tvorbe stratégie školy v prevencii rizikového správania (sociálno-patologických javov),
- Smernica č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach,
- Smernice, nariadenia, pokyny a odporúčania MŠ SR,
- Školský vzdelávací program (ISCED 1, ISCED 2)
- Listina ľudských práv a Dohovor o právach dieťaťa,
- Národná stratégia rodovej rovnosti.
Prevencia závislostí
Prevencia drogových závislostí a iných sociálno – patologických javov
„Vyhnúť sa možnosti drogovej závislosti, možno len tak, ak nedáme drogám príležitosť.“
Koordinátor prevencie: Mgr. Katarína Cukerová
Hlavné úlohy a ciele primárnej prevencie:
Plán práce koordinátora prevencie drogových závislostí a ostatných sociálno-patologických javov bol skoncipovaný na základe Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2019/2020, úloh Koncepcie prevencie drogových závislostí v rezorte školstva, Dohovoru o právach dieťaťa, Národnej protidrogovej stratégie, Listiny ľudských práv, Štátneho vzdelávacieho programu, Školského vzdelávacieho programu, plánu práce školy, Vnútorného poriadku školy a výsledkov analýzy prevencie závislostí v minulom školskom roku.
Koordinátor prevencie drogových závislostí a sociálno-patologických javov má vymedzené tieto úlohy:
- plní úlohu školského poradenstva v otázkach prevencie drogových a iných závislostí,
- osobitnú pozornosť venuje žiakom zo znevýhodneného sociálneho prostredia (ohrozeného sociálnou patológiou, u ktorých je zvýšené riziko vývinu sociálno-negatívnych javov, vrátane drogových závislostí,
- zabezpečuje koordináciu prevencie ako integrálnej súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu (v rámci aktivít školy poskytuje preventívno-výchovné konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom),
- koordinuje a metodicky usmerňuje preventívnu protidrogovo-výchovnú a informačnú činnosť pedagogických pracovníkov v škole,
- informuje žiakov, rodičov (prípadne zákonných zástupcov) o možnostiach prevencie drogových a iných závislostí,
- vo svojej preventívnej činnosti úzko spolupracuje s vedením školy, výchovným poradcom a s príslušným centrom výchovnej a psychologickej prevencie a pedagogicko-psychologickou poradňou.
Hlavné metódy a formy práce:
- rozhovory, besedy, ankety,
- vhodné využitie protidrogových tém vo všetkých vyučovacích predmetoch,
- práca v záujmových útvaroch mimo vyučovania,
- práca s internetom,
- organizovanie zábavno-náučných a športových popoludní,
- nástenky, plagáty, výstavky,
- monitorovanie správania žiakov a pod.
Očakávané výsledky:
Koordinátor prevencie očakáva, že pomocou navrhovaných aktivít zvýši pocit bezpečnosti u žiakov a rodičov, zabezpečí aktívnu ochranu každého žiaka pred psychickým a fyzickým týraním, šikanovaním a ohrozovaním mravného vývinu. Napomôže osvojiť si u detí zdravý životný štýl, pomôže prehĺbiť právne vedomie detí a uvádzať ho do praxe, pomôže odstraňovať sociálno-patologické javy na škole ako problémové a agresívne správanie a psychické týranie. Naučí žiakov asertívnemu správaniu, hodnoteniu seba a iných a slobodne vyjadriť svoj názor. Naším cieľom je ochrániť prostredie školy od fajčenia a požívania a prechovávania drog a predovšetkým chrániť zdravie detí. Naučiť ich zodpovednosti o vlastné zdravie.
Od rodičov očakáva užšiu spoluprácu so školou v oblasti prevencie drogových závislostí, ich aktívny záujem o problematiku prevencie, spoluprácu a pomoc pri odhaľovaní sociálno-patologických javov. S ich pomocou chce nežiaduce formy správania čo najviac obmedziť aj v mimoškolskom prostredí. Očakáva, že rodičia nebudú zakrývať zistené skutočnosti, v záujme svojho dieťaťa nebudú k problematike ľahostajní a budú prístupní radám odborníkov.
Smerom k žiakom a rodičom plánuje pôsobiť aj prostredníctvom vyškolených odborníkov centier výchovnej a psychologickej prevencie, čo by malo zdôrazniť dôležitosť prevencie drogových závislostí.
Šikanovanie
- šikanovanie je zákerné, opakované zneužívanie sily alebo postavenia na trápenie, zámerné prenasledovanie, robenie príkoria,
- šikanovanie pokrýva veľkú škálu vedomých, pretrvávajúcich a nevítaných činov medzi jednotlivcami a skupinami, ktoré sú charakterizované fyzickým, psychickým, sexuálnym násilím a iným utrpením,
- šikanovanie je dané rozdielnou mocou medzi osobou, ktorá šikanuje a osobou, ktorá je šikanovaná. Táto rozdielna moc je rozpoznaná, a preto využívaná tým, kto šikanuje.
Šikanovanie je extrémne rozšírené najmä medzi mladými ľuďmi. Tejto činnosti prepadajú osoby, ktoré sa snažia dosiahnuť uznanie prostredníctvom utrpenia a provokovania ostatných. Šikanujúci – agresor sa takto snaží zakryť svoju neschopnosť, zredukovať strach zo seba samého a nájsť stratené sebavedomie.
Šikanovanie sa môže prejavovať ako priama aktivita (vyhrážky, fyzické alebo psychické násilie) alebo ako nepriama aktivita (izolácia z blízkeho sociálneho prostredia). Medzi ďalšie činnosti, ktoré sa využívajú ako forma šikanovania sú zahrnuté:
- sexuálna diskriminácia,
- sexuálne narážky, zneužívanie,
- šikanovanie na základe odlišnosti (rasy, jazyka, kultúry),
- urážanie pre zjavnú odlišnosť od rovnorodého davu,
- poškodzovanie rodiny, znevažovanie rodinnej situácie (využívajú najmä deti),
- diskriminácia na základe veku (napr. staršie deti sa vŕšia na mladších),
- odcudzovanie peňazí, majetku (vreckové, mobilný telefón, odovzdávanie desiaty).
Kde sa šikanovanie odohráva?
Vo väčšine prípadov sa šikanovanie berie ako záležitosť, ktorá sa odohráva v školskom prostredí. Môžeme sa s ním však stretnúť aj na miestach ako napr. nočné kluby, mládežnícke kluby, ihriská, športoviská, pracoviská, cez mobilné telefóny a internet, četové miestnosti či email.
Elektronické šikanovanie (cyberbullying)
Ide o zneužívanie mobilných telefónov a internetu na posielanie agresívnych a nenávistných správ a zastrašovanie osôb. Internetové prostredie poskytuje jedinečné možnosti pre podobné aktivity. Anonymita, ktorú poskytuje uľahčuje túto činnosť a kryje ľudí, ktorí majú za cieľ útočiť na ostatných užívateľov internetu. Elektronický násilník si užíva pocit zadosťučinenia, ktorý mu poskytuje odosielanie textových správ, mailov. Chce tak človeka rozrušiť, zneistiť a vystrašiť. Pri elektronickom šikanovaní väčšia fyzická sila agresora, jeho popularita a sociálna sieť ustupujú do úzadia a dôležitou sa stáva schopnosť a spôsobilosť používať počítač, mobil a internet.
Zákernosť tohto druhu šikanovania spočíva aj v tom, že je nepretržité – 365 dní v roku 24 hodín denne a k inkriminujúcim informáciám má prístup veľké množstvo užívateľov internetu a mobilných telefónov. Nie je už viazané na bezprostredné stretnutia obete a agresora a tak môže mať oveľa hlbší dosah ako šikanovanie fyzické.
Príklady
- vytvorenie web stránky, ktorá má ponížiť, vystrašiť a znevážiť,
- šírenie obrázkov, upravených fotiek, alebo fotiek z inkriminujúcich situácií, ktoré ponižujú a urážajú,
- zasielanie výstražných, obscénnych, nenávistných mailov, okamžitých správ, sms,
- obťažovanie, vyhrážanie alebo zasielanie obscénnych obrázkov prostredníctvom mobilného telefónu,
- vyhrážanie, zastrašovanie alebo obťažovanie v internetových četových miestnostiach,
- uverejnenie ponižujúcich, urážajúcich videí na internete,
- šírenie nepravdivých alebo skreslených informácií prostredníctvom mailu, mobilného telefónu a internetu,
- zneužitie identity užívateľa internetu,
- zneužitie dôverných online rozhovorov a získaných informácií na poníženie a urážanie.
Ako sa brániť?
Človek, ktorý šikanuje, si týmto spôsobom reflektuje svoj vnútorný hnev a nenávisť k iným ľuďom. Jeho nenávisť sa stupňuje, ale zároveň sa stáva menej účinnou v prípade, ak narazí na človeka, ktorý pochopí, že ide o slabého, osobnostne nevyzretého jednotlivca, neschopného sa zaradiť do spoločnosti a presadiť si svoju vôľu konformným spôsobom.
Nástrojmi násilníka sú sila, kontrola, dominancia a podmanenie. Ich cieľom je vyvolať vo vás reakciu, nech je už akákoľvek. Už to, že zareagujete, odpoviete na ich provokáciu, im poskytuje pocit sily a kontroly, ktorú týmto spôsobom nad vami získali. Čím viac sa snažíte vyjednávať, vysvetľovať, uvádzať veci na pravú mieru, tým viac ich provokujete k ďalším výpadom.
Dieťa môže byť elektronicky šikanované ak:
- nečakane prestane používať počítač,
- sa zdá nervózne alebo neisté pri čítaní emailov alebo okamžitých správ, správ v mobile,
- nechce chodiť do školy alebo medzi ľudí všeobecne,
- sa zdá nahnevané, depresívne alebo frustrované po odchode od počítača,
- vyhýba sa rozhovoru o tom, čo robí na počítači,
- sa stane abnormálne uzavreté voči priateľom alebo rodine.
Dieťa môže elektronicky šikanovať ak:
- rýchlo vypína obrazovku alebo zatvára programy v počítači, keď sa priblížite,
- trávi pri počítači dlhé hodiny v noci,
- je rozčúlené, ak nemôže nečakane použiť počítač,
- prehnane sa smeje pri používaní počítača,
- vyhýba sa rozhovoru o jeho práci na počítači,
- používa niekoľko online účtov alebo adries, ktoré ani nie sú jeho.
Postup pri riešení šikanovania v škole:
Zaistenie ochrany obetiam.
- Rozhovor s deťmi, ktoré na šikanovanie upozornili.
- Rozhovor s agresorom.
- Rozhovor s obeťou, osobitne.
- Nájdenie vhodných svedkov, konfrontačné rozhovory so svedkami / nikdy nie obeť – agresor/
- Kontaktovanie rodičov /zákonného zástupcu / agresora aj obetí a odporučiť im, aby vyhľadali odbornú pomoc.
- Kontaktovanie CVPP,PPP DC /diagnostické centrum./
Legislatíva
- Zákon č. 300/2005 Z.z. – Trestný zákon v znení neskorších predpisov
- §155 Ublíženie na zdraví – Kto inému úmyselne spôsobí ťažkú ujmu na zdraví.
- §183 Obmedzovanie osobnej slobody – Kto inému bez oprávnenia bráni užívať osobnú slobodu.
- §189 Vydieranie – Kto iného násilím, hrozbou násilia alebo hrozbou inej ťažkej ujmy núti, aby niečo konal, opomenul alebo trpel.
- §192 Nátlak- Kto iného núti, aby niečo konal, opomenul alebo trpel, zneužívajúc jeho hmotnú núdzu alebo naliehavú nemajetkovú potrebu, alebo tieseň vyvolanú jeho nepriaznivými osobnými pomermi.
- §345 Krivé obvinenie – Kto iného lživo obviní z trestného činu v úmysle privodiť jeho trestné stíhanie.
- §373 Ohováranie – Kto o inom oznámi nepravdivý údaj, ktorý je spôsobilý značnou mierou ohroziť jeho vážnosť u spoluobčanov, poškodiť ho v zamestnaní, v podnikaní, narušiť jeho rodinné vzťahy alebo spôsobiť mu inú vážnu ujmu.
- §360 Nebezpečné vyhrážanie – Kto sa inému vyhráža smrťou, ťažkou ujmou na zdraví alebo inou ťažkou ujmou takým spôsobom, že to môže vzbudiť dôvodnú obavu.
Informácie na internete
- http://www.prevenciasikanovania.sk
- Smernica č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach
- http://www.wikipedia.sk – Online encyklopédia
- www.infodrogy.sk
- www.nikdy.com
- www.lamicka.host.sk – informácie a príbehy zo života
- www.link.sk/index/Drogy,alkohol,fajcenie.html – drogy, alkohol, fajčenie
- www.prevencia.deti.szm.sk – prevencia detí a mládež
- www.mpsr.sk/slovak/dok/drogy2005-2008.htm – Národný program boja proti drogám
- a mnohé ďalšie…
Prvoradým cieľom je zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi, monitorovanie zmien v správaní detí a bezodkladné riešenie vyskytnutých problémov v súčinnosti s vedením školy, triednymi učiteľmi, žiakmi, ich rodičmi a s príslušnými orgánmi a organizáciami. Dôležité je predchádzať všetkým negatívnym situáciám. Je to veľmi citlivá oblasť, ktorú treba riešiť dôkladne a hlavne s porozumením, lebo veľmi často sú deti precitlivené a ich reakcie a správanie je ovplyvnené ich citovým rozpoložením.
Stanovené sú tieto ciele prevencie, ktoré sa všeobecne považujú za efektívne:
- Prioritou dneška je zamedziť alebo znížiť agresívne prejavy žiakov.
- Riešiť šikanovanie hneď v zárodku.
- Predchádzať užívaniu návykových látok vrátane alkoholu a tabaku.
- Ak je to možné, aspoň posunúť stretnutie s návykovými látkami (v našich pomeroch je to najmä alkohol, tabak) do neskoršieho veku, keď organizmus a psychika dospievajúceho jedinca je relatívne vyspelejšia a odolnejšia.
- Znížiť alebo zastaviť experimentovanie s návykovými látkami, pokiaľ k tomu už dochádza, predísť rôznym zdravotným poškodeniam.
Čo cieľom prevencie nie je:
Samoúčelné poskytovanie informácií o návykových látkach. Prevencia má predchádzať zneužívaniu návykových látok a deti vychovávať k zdravému životnému štýlu a k hľadaniu zmysluplných cieľov. Školské prostredie ovplyvňuje žiakov, ich konanie a vzťahy v škole. Preto sa naša škola snaží vytvárať také prostredie a možnosti, aby žiaci mohli formou mimoškolských aktivít pozitívne a v prospech seba využívať svoj voľný čas, prijímame preventívne opatrenia, ktoré majú napomáhať a zabraňovať šíreniu nežiaducich javov.
Školské pravidlá a nariadenia o drogách
- Na škole a akciách organizovaných školou je zakázané užívať alkohol , fajčiť a užívať iné návykové drogy .
- V prípade porušenia zákazu je so žiakom vykonaný pohovor a udelí sa mu napomenutie triedneho učiteľa.
- Pri opakovaných zisteniach nasleduje upovedomenie rodičov, pohovor so žiakom vykoná riaditeľ školy a žiakovi je znížená známka so správania na stupeň 2.
- Pri častejšej konzumácii uvedených látok sa škola nakontaktuje na odborné pracoviska /PPP, CAPP/ a navrhne rodičom žiaka zaradiť ho do preventívneho programu realizovaných PPP alebo CVPP.